למה אנחנו משחקים? ולמה כל כך חשוב לשחק מבחינה התפתחותית? איך משחקים יכולים לתרום לילדים על הספקטרום האוטיסטי ולקדם אותם? סרטון ראשון בסדרה על חשיבות המשחק בעבודה עם ילדים על הרצף. צפייה נעימה!
שאלתם את עצמכם פעם, למה אתם משחקים? מה נותן לכם המשחק? ולמה כל כך חשוב לשחק מבחינה התפתחותית? אז מחקרים מראים שכולנו, גם ילדים וגם מבוגרים משחקים מאותן הסיבות. סיבה ראשונה, היא שהמשחק חושף אותנו לחוויה חדשה ולחומרים חדשים. ולמה הכוונה? כשאני משחקת במשחק חדש, אני נחשפת לחוויה אחרת, שונה או דומה למה שהכרתי עד היום, אבל החוויה עצמה, עדיין חדשה, מעניינת ושונה. משחק חדש חושף אותי גם לחומרים חדשים שלא נתקלתי בהם בעבר. למשל, לקלפים חדשים, לבצק עם מרקם שונה ממה שהכרתי עד היום, לאביזרים מעניינים וכ’ו….
משחק גם מעודד סקרנות, וסקרנות היא המנוע החשוב ביותר ללמידה. זאת אומרת, שהמשחק מגביר את יצר הסקרנות שלנו, וככל שנשחק יותר, הסקרנות שלנו תגדל עוד ועוד ואיתה המוטיבציה ללמוד דברים חדשים. זאת אומרת, שאם אנחנו רוצים לפתח סקרנות אצל ילדים על הספקטרום חשוב שנקדיש זמן לא מבוטל למשחק איתם, ולא משנה באיזו רמת תפקוד הם נמצאים.
סיבה נוספת שבגללה כולנו משחקים, היא כי משחק עוזר לנו להשיג שליטה: כשאני משחקת, אני שולטת על מצב מסויים. אני מכוונת איזה שהוא מהלך, אני קובעת דברים בתוך המשחק, זאת אומרת שיש לי בתוך המשחק חוויה של שליטה מבלי קשר לאם ניצחתי בסוף או לא. המשחק עצמו, יוצר חוויה של שליטה.
הנה דוגמא: כשאני משחקת מחבואים אני בוחרת איפה להתחבא ומתי לצאת מהמחבוא שלי… ואם אני בונה בקוביות, אני זו שבוחרת אלו קוביות לקחת, מה לבנות, את מי לשתף ואת מי לא, מתי לפרק את מה שבניתי וכו’. אז כשעובדים עם ילדים עם אוטיזם ושוב – לא משנה באיזו רמת תפקוד הם, חשוב מאוד להקדיש זמן למשחק בתוך התוכנית, בשביל לתת להם לחוות חוויה של שליטה שאותה הם צריכים, במיוחד בעולם הכל כך לא ברור, שאותו הם חווים ביום יום שלהם.