טיפול התנהגותי (ABA) באוטיזם, הינו טיפול שהוכח מחקרית כיעיל ואפקטיבי לקידום ולשיפור מיומנויות רבות לילדים על הרצף האוטיסטי. הטיפול מבוסס על עקרונות יסוד התנהגותיים ומותאם לכל ילד על פי גילו, רמתו, יכולותיו, מוקדי הקושי שלו והסביבה שבה הוא חי. באתר שלנו תוכלו ללמוד בשפה פשוטה וברורה את תחום הטיפול ההתנהגותי ABA באוטיזם, מתי שתרצו, בזמן שנוח לכם ובמחירים שלא קורעים את הכיס. השיעורים נכתבו לכל אחד ואחת, והם אינם דורשים ידע או ניסיון קודם.
היכן מתבצע הטיפול ההתנהגותי (ABA) באוטיזם?
הטיפול ההתנהגותי (ABA) באוטיזם מיושם תחילה בחדרו של הילד שמהווה עבורו סביבה מוכרת, בטוחה ונעימה. עם הזמן ובהתאם להתקדמות שלו, הטיפול “עובר” לסביבות נוספות. כך למשל, ילד שלמד את מיומנות ההצבעה בחדר – יוכל כעת להכלילה וליישמה בכל רחבי הבית ומחוצה לו: בסלון, במטבח, בפארק, בקניון, אצל סבתא וכד’…
כך גם לגבי מיומנויות נוספות: תחילה, מלמדים אותן באופן פרטני בחדר ומביאים את הילד לרמת התמחות טובה בכל אחת ואחת מהן, ורק לאחר מכן דואגים שמיומנויות אלו יוכללו בחוץ, זאת אומרת – בסביבה הטבעית.
חשוב לציין שהרצף האוטיסטי הוא רחב מאוד ולכן, התוכניות משתנות בין ילד לילד ואינן בהכרח זהות. זאת אומרת, שתוכנית לילד עם אוטיזם בתפקוד הנמוך תהיה שונה לגמרי מתוכנית לילד על הרצף, שנמצא בתפקוד הגבוה.
אלו מיומנויות ניתן ללמוד באמצעות הטיפול ההתנהגותי (ABA) באוטיזם?
הטיפול ההתנהגותי באוטיזם יכול לשפר ולקדם מיומנויות רבות וחשובות כגון: מיומנויות חיקוי, משחק, כישורי חיים, תקשורת, שפה, מוטוריקה (גסה ועדינה), מיומנויות חברתיות ועוד… בשונה מילדים רגילים, ילדים על הרצף האוטיסטי אינם לומדים “מהסביבה הטבעית” ולכן עלינו ללמד אותם בדרך שבה הם יכולים ללמוד. הטיפול ההתנהגותי באוטיזם מפרק את הלמידה ליחידות קטנות, שניתנות לתצפית ולמדידה. הלימוד מתבצע באופן ממוקד על פי מטרות עבודה מסודרות שאותן כתב מנהל התוכנית בפועל. על מנת לדעת כיצד ניתן לגייס מנתח התנהגות מתאים לתוכנית, מומלץ לכם לצפות בסרטון הבא:
טיפול התנהגותי באוטיזם – צוות הטיפול:
צוות הטיפול בילד עם האוטיזם שעובד בגישה ההתנהגותית (ABA) מורכב ממנתח התנהגות ומצוות של מטפלים הקרוי גם “תרפיסטים”, שנבחר בקפידה. תפקידו של מנתח ההתנהגות הוא לכתוב את תוכנית ההתערבות לילד, לנהל אותה באופן שוטף ולהדריך את צוות המטפלים והמשפחה. ברוב המקרים, כאשר עושים תוכנית התערבות ביתית בגישה ההתנהגותית לילד שנמצא על הרצף האוטיסטי, היא מתקיימת בשעות אחר הצהריים – לאחר שהילד חוזר מהמסגרת החינוכית.
בחירה נכונה של צוות הטיפול וההכנות לתוכנית הינן קריטיות ויכולות להכריע את גורל התוכנית כולה. לקבלת מידע מקיף אודות ההכנות שצריכות להיעשות לפני הפעלת תוכנית התערבות התנהגותית שכזו, אנו ממליצים לכם לרכוש את שיעור מספר 6, שנמצא במערכת השיעורים שלנו.
לצפייה בתקציר שיעור מספר 6
האם הטיפול ההתנהגותי (ABA) באוטיזם מתקיים גם במסגרות חינוך רגילות?
וודאי. מטפלים שעובדים בגישה ההתנהגותית במסגרות חינוך רגילות נקראים: “משלבים” או “מתאמי שילוב”. ישנם גם כאלו המכנים אותם בשם: “סייע אישי” /”סייעת אישית”. מטפלים אלו אמורים לסייע לילד שעל הרצף להשתלב במסגרת החינוך הרגילה בה הוא נמצא (גן או בית ספר) על כל המשתמע מכך. שילוב הינו “תורה שלמה” ודורש ידע רב ומיומנות רבה מצד המשלב/ת שעובד/ת עם הילד.
חלק מהשילוב נעשה באופן פרטני ונקרא בשפה המקצועית “שילוב זוגי” וחלק מהשילוב נעשה בקבוצה (קטנה או גדולה). השילוב הזוגי הינו כלי יעיל מאוד, שמומלץ להשתמש בו בזמן שמשלבים ילד עם אוטיזם במסגרת חינוך רגילה.
להלן מספר סרטונים חינמיים שיכולים לשפוך אור על נושא השילוב הזוגי:
השיקולים בבחירת הילד המשלב (בשילוב זוגי)
כשרוצים ששילוב זוגי בין ילד עם אוטיזם בתפקוד גבוה (הילד המשולב) לבין ילד בהתפתחות תקינה (הילד המשלב) יצליח, צריך לתת את הדעת לכמה פרמטרים, שיוכלו להכריע לכאן או לכאן –
שילוב זוגי – חברות לאורך זמן, “סוגי ילדים” ומטרות נוספות
שילוב זוגי בין ילד עם אוטיזם בתפקוד גבוה לילד בהתפתחות תקינה מכוון למצב שבו הילד שעל הספקטרום יידע להתנהל ולשחק עם ילד רגיל…
שילוב זוגי בין ילד עם אוטיזם בתפקוד גבוה לבין ילד בהתפתחות תקינה – מטרות ותיעוד
מהן מטרות השילוב הזוגי? ומה צריך על מנת ששילוב זוגי יצליח? בסרטון שלפניכם, יוצגו כמה אספקטים חשובים לשאלות האמורות…