מה זה טיפול התנהגותי
מהו טיפול התנהגותי ABA?
הרציונאל שעומד מאחורי הטיפול ההתנהגותי, הוא שהתנהגות לא מתרחשת ב”חלל ריק”. תמיד יהיה משהו שקדם להתנהגות ומשהו שבא אחריה. בטיפול התנהגותי מזהים מה קרה לפני ואחרי ההתנהגות (כלומר מגלים מהם המשתנים ש”שולטים” בה) ועל ידי הפעלת מניפולציה מחושבת ומבוקרת על אותם משתנים משנים את ההתנהגות עצמה.
אם מדובר בהתנהגות “טובה” – מגבירים אותה (היענות, קשב, תקשורת, שפה, שיתוף פעולה, משחק, כישורי חיים ועוד…). אם מדובר בהתנהגות “לא טובה” – אז מפחיתים אותה (אלימות, התפרצות זעם, סרבנות, בריחה מדרישה ועוד…), ואם מדובר בהתנהגות שלא קיימת אצל המתנהג או שקיימת אצלו רק באופן חלקי, מלמדים אותה באופן מקצועי ומסודר, עד שהיא הופכת לחלק בלתי נפרד ממערך ההתנהגויות הטבעיות שלו.
הטיפול ההתנהגותי משתמש בטכניקות עבודה שונות המבוססות מחקרית על מנת ללמד ולשפר התנהגויות בעלות משמעות חברתית וזאת על ידי פירוק ההתנהגות ליחידות קטנות הניתנות לתצפית ולמדידה.
הטיפול נשען על עקרון ההתניה האופרנטית שאומר: התנהגויות שתחוזקנה – תדירות התרחשותן תגדל. התנהגויות שלא תחוזקנה – תדירות התרחשותן תקטן.
באתר מרכז רפאל אנו מאפשרים לכולם *ללמוד את תחום הטיפול ההתנהגותי* ABA מכל מקום, בכל זמן ובמחירים שלא קורעים את הכיס… באתר שלנו תמצאו גם *שיעורים חינמיים* שייתנו לכם מענה מידי למגוון שאלות ונושאים “בוערים” מתחום הטיפול ההתנהגותי ABA בכל הקשור לטיפול באוטיזם.
האם הטיפול ההתנהגותי ABA מתאים לכל אחד?
כן. הטיפול ההתנהגותי מתאים לכולם מהסיבה הפשוטה, שהעקרונות ההתנהגותיים הינם אוניברסאליים ולא “מוגבלים” לאדם זה או אחר. כולם – ללא יוצא מן הכלל – יכולים להפיק מטיפול שכזה תועלת.
עם זאת, על מנת שטיפול התנהגותי ABA כן יצליח וכן יהיה אפקטיבי, צריך “לתפור” לכל מטופל את החליפה שמתאימה רק לו. בני האדם אינם זהים, וכך גם נסיבות חייהם, תכונותיהם הפיזיות והיסטוריית הלמידה שלהם.
לפיכך, על מנת שהטיפול יצליח עלינו להתאים את התוכנית למטופל, ולא את המטופל לתוכנית.
זאת אומרת, שהדרך בה אנו בוחרים ליישם את העקרונות ההתנהגותיים משתנה מאדם לאדם, ולכן התוכניות ההתנהגותיות אינן בהכרח זהות בין המטופלים.
טיפול התנהגותי - שאלות נפוצות
במרוצת השנים, ועל מנת לסייע לילדים עם אוטיזם לפתח את היכולות שלהם, פותחו טכניקות למידה ייחודיות לילדים על הרצף האוטיסטי, המבוססות על אותם עקרונות התנהגותיים המתאימים לכולם. בשל רמת המאובחנים הגבוהה של הילדים הסובלים מאוטיזם בשלושים השנים האחרונות, ובשל פניות רבות מכל רחבי העולם של הורים, מטפלים ואנשי חינוך למיניהם להיעזר בטיפול ההתנהגותי ABA לסייע לילדים על הרצף האוטיסטי, שמו של ה-ABA “נקשר” שלא בכוונה לתחום האוטיזם בלבד למרות שכאמור – הוא מתאים לכל אדם באשר הוא.
לא. הטיפול בגישת ABA לא מוגבל בגיל. יחד עם זאת חשוב לציין שמחקרים רבים בנושא קבעו, שטיפול אינטנסיבי בגיל הצעיר יספק את התוצאות המשמעותיות והטובות ביותר ויישמר את מה שנלמד בגיל זה למשך שנים רבות קדימה, גם כאשר המטופל יגיע לבגרות, זאת מכיוון שבגיל הצעיר המוח עדיין “אלסטי” ו”גמיש” וקל יותר “ללמדו” התנהגויות מגוונות ורבות יותר בקלות רבה יותר מאשר בגילאים המאוחרים של מטופל, שאצלו כבר קיימת היסטוריית למידה ש”הושרשה” כחלק מהרגליו ומחיי היום יום שלו.
ניתן ללמד כמעט כל מיומנות קיימת באמצעות הטיפול ההתנהגותי ABA: שפה, תקשורת, מיומנויות חברתיות, משחק, כישורי חיים, מוטוריקה גסה, מוטוריקה עדינה, ניהול עצמי, התארגנות, קוגניציה ועוד…
בהחלט. טיפול התנהגותי ABA, שניתן על ידי אדם לא מקצועי ולא מיומן עלול לפגוע במטופל – כמו כל טיפול אחר שניתן בצורה קלוקלת. לדוגמא, טיפול רפואי שניתן על ידי אדם שלא למד רפואה, או שהיה רק בתחילת דרכו המקצועית והוא חסר ניסיון בתחום זה, יזיק למטופל. כך גם לגבי הטיפול ההתנהגותי ABA. ניהול לא מקצועי של תוכנית שכזו, עשוי בהחלט להזיק למטופל ולגרום להוצאות כלכליות מיותרות למשפחה המעסיקה אותו. מנהל התוכנית הוא מנתח התנהגות במקצועו.
בשביל לדעת "איך מגייסים מנתח התנהגות מתאים לתוכנית?"
רוצים להבין טוב יותר מה זה טיפול התנהגותי? מעוניינים להרחיב את הידע שלכם בנושא?
אנו ממליצים לכם לרכוש את שיעור מספר 2, שמסביר אודות הטיפול ההתנהגותי בצורה פשוטה וברורה. הנה התקציר שלו:
אהבתם? שתפו...