סרטון השבוע

איך מוצאים ילדים משלבים לשילוב הזוגי?

שילוב זוגי בין ילד על הרצף האוטיסטי (הילד המשולב) לבין ילד בהתפתחות תקינה (הילד המשלב) יכול לתרום רבות לשילובו של הילד עם האוטיזם בחברה. גם הילד בהתפתחות התקינה נתרם משילוב שכזה, שמלמדו מהי סובלנות ו”קבלת האחר”. בסרטון זה נלמד איך ניתן למצוא ילדים משלבים – לשילוב הזוגי. צפייה נעימה!  

איך מוצאים ילדים משלבים לשילוב זוגי? נזכיר שילדים משלבים הם ילדים בהתפתחות תקינה, שמגיעים למפגשים משותפים עם הילד המשולב – הילד עם האוטיזם. אז ישנן כמה דרכים למצוא אותם: אם הילד עם האוטיזם משולב בגן או בבית ספר רגיל, אז הוא ממילא מוקף שם בחברת ילדים, שאותה הוא רואה על בסיס יום יומי. במקרה כזה, יהיה נכון לדבר עם הגננת או עם המורה ולשאול אותה עם מי הילד המשולב משחק בהפסקות? עם מי הוא מרבה לדבר? אלו ילדים מעוניינים בקרבתו? ומי  מביניהם לדעתה יכול להתאים ולהיות ילד משלב? דברים נוספים שאפשר לברר איתה, זה למי מהילדים שבמסגרת ישנם תחומי עניין משותפים לזה של הילד המשולב? מי מהילדים בגן או בבית הספר מכיל אותו יותר? ממתין לו? רוצה לשחק איתו? בדרך כלל, גננת או מורה שנמצאת הרבה שעות ביום עם כל הילדים, כולל עם הילד המשולב יכולה לספק מידע חשוב, שישפוך אור על השאלות הללו, דבר שיעזור מאוד בבחירת הילדים המשלבים, המתאימים ביותר לילד.

דרך נוספת למציאת ילדים משלבים היא לערוך תצפיות בעצמנו על ילדי הגן ובית הספר שבהם נמצא הילד המשולב ולאתר בתצפיות האלו ילדים, שיכולים לאתגר את הילד המיוחד במטרות העבודה שבחרנו לו בתוכנית. אם אחת ממטרות העבודה שבחרנו לילד היא להגביר את היוזמות שלו במציאת רעיונות חדשים למשחקים, נוכל לחפש בתצפית, ילדים שהם יותר פאסיביים ופחות מובילים. ולמה? כי בשילוב זוגי עם ילדים כאלו, יהיה לילד עם האוטיזם הרבה יותר מרחב להתבטא ולהציע רעיונות משלו, מאשר עם ילדים מנהיגים ויוזמים שהיו משתלטים על המשחק ולא ממש מאפשרים לו ליזום רעיונות משל עצמו. 

דרך נוספת למצוא ילדים משלבים, היא פשוט בדרך של ניסוי ותהייה. זאת אומרת, להזמין לבית הילד המשולב חברים מהגן ומבית הספר, ולהתרשם בעצמנו, מי מהם מתאים יותר לשילוב הזוגי ומי פחות. אפשר כמובן גם לנסות שכנים, בני דודים וילדים נוספים שהם לאו דווקא נמצאים במסגרות החינוך שבהן הילד נמצא. אין כאן חוקים… הדבר החשוב ביותר לזכור, זה ששילוב אמור להיות מהנה וכיפי גם עבור הילד המיוחד, אבל לא פחות מכך,  גם עבור הילד המשלב!! אם לא יהיה כיף בשילוב הזוגי לילד המשלב, הסיכויים שהוא ישתף איתנו פעולה שוב – נמוכים, ואנו עלולים לאבד אותו ולגרום לכך שהוא לא ירצה יותר להשתתף בשילוב כזה בעתיד. לכן, מומלץ מאוד בזמן השילוב, להחמיא לילדים המשלבים, לחזק ולעודד אותם, ולדאוג -עד כמה שניתן- שיפיקו מהשילוב הנאה מקסימאלית. ודבר אחרון: רצוי בהחלט לשאול את הילד המשולב, עם מי הוא היה מעדיף לשחק בשעות אחר הצהריים, ולשמוע גם ממנו על ההעדפות שלו.

becky

אהבתם? שתפו...

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב pinterest
שיתוף ב email
ענבר בן ארי

ענבר בן ארי

מנתחת התנהגות מוסמכת מטעם הבורד העולמי, שעוסקת בתחום האוטיזם והעיכוב ההתפתחותי מעל ל-16 שנים. ענבר היא מומחית בהנחייה של תוכניות התערבות ביתיות בגישת ה-ABA לילדים על הרצף האוטיסטי ובהנחייה של תוכניות שילוב לילדים על הספקטרום במסגרות הרגילות.

סרטונים קודמים:

שיעורים חינמיים

כל שבועיים יועלה שיעור חינמי לאתר. רוצים לקבל אותו ראשונים למייל? מלאו את הפרטים שלכם כאן….

כניסה לאתר

הרשמה לאתר