התחברות/הרשמה לאתר

שילוב זוגי בין ילד עם אוטיזם בתפקוד גבוה לבין ילד בהתפתחות תקינה – מטרות ותיעוד

אהבתם? שתפו...

מהן מטרות השילוב הזוגי? ומה צריך על מנת ששילוב זוגי יצליח? בסרטון שלפניכם, יוצגו כמה אספקטים חשובים לשאלות האמורות. צפייה נעימה!

הי חברים, היום נדבר על שילוב זוגי בין ילד עם אוטיזם בתפקוד גבוה לבין ילד אחר בהתפתחות תקינה. מדובר בעצם על סיטואציה שבה הילד עם האוטיזם נפגש עם הילד בהתפתחות התקינה, בבית שלו, בבית של החבר, בחדר נפרד בגן או בבית הספר שבו שניהם נמצאים, והסיטואציה הזאת קורת בזמן שיש איתם משלב או משלבת מקצועיים, שקיבלו הכשרה מתאימה איך לתווך ביניהם.

מטרות השילוב הזוגי הן רבות. אבל ניתן לומר באופן כללי, ששילוב זוגי נועד ללמד את הילד עם האוטיזם איך מתנהלים נכון עם ילד רגיל במגוון מישורים. הנה מספר דוגמאות למטרות עבודה שניתן לעבוד עליהן בזמן השילוב הזוגי: איך משחקים עם הילד השני? איך מנהלים איתו שיחה תקינה? כיצד מבצעים איתו יחד כל מיני משימות מגוונות? מה עושים כשלי ולחבר יש בעיה משותפת שאנחנו לא מוצאים לה פתרון? איך פונים לחבר? מתי מגיבים אליו? אלו כלים שפתיים יכולים לעזור לי בשביל לשכנע אותו לשחק איתי? מה אני עושה שהחבר שמגיע אלי הביתה-משתעמם? איך אני יכול לעניין אותו בדברים? איך נוכל ליהנות יחד? וכמובן שישנן עוד המון המון מיומנויות חברתיות, שיכולות להילמד בתוך השילוב הזוגי הזה. בשביל ששילוב כזה יצליח, צריך שהמשלב או המשלבת שמתווכים בין הילד עם האוטיזם בתפקוד הגבוה לילד הרגיל יקבלו הכשרה מקצועית ומסודרת ממי שמנחה את התוכנית הספציפית של הילד, ויעבדו על פי מטרות עבודה, שמנהל התוכנית כתב להם.

מצב של שילוב זוגי בין ילד על הספקטרום לבין ילד רגיל זה לא מצב שבו שניהם נמצאים יחד באותו החלל והמשלבת שנמצאת איתם מתפקדת על תקן של בייביסיטר. אלא צריכות להיות לה כמו שאמרנו מטרות עבודה מסודרות שעליהן היא צריכה לעבוד בזמן השילוב הזה. מומלץ גם שהמשלבת תתעד מה קורה בזמן השילוב הזוגי מבחינת שני הילדים, בכדי שמנהל התוכנית יוכל לייעל את העבודה שלה בשילובים הבאים שיהיו. הנה מספר דוגמאות לדברים שכדאי לתעד אותם בזמן השילוב הזוגי: אחד, עד כמה שני הילדים נהנו מהשילוב? שניים, במה הילדים שיחקו? שלוש, על מה הילדים דיברו בזמן השילוב (במידה ונוצרה שיחה ביניהם), ארבע, אלו קשיים נצפו בזמן השילוב הזוגי מצד הילד עם האוטיזם וגם מצד הילד השני – הילד המשלב? חמש, אלו משחקים ואלו נושאים לדעתכם יוכלו לעניין את שני הילדים בפעם הבאה שבה הם ייפגשו?  שש, האם הצלחנו לעבוד על המטרות שהגדרנו לעצמנו בתוך השילוב הזוגי? למשל, אם אחת מהמטרות שלנו הייתה להגביר את כמות הפניות של הילד עם האוטיזם לילד הרגיל, האם המטרה הזו הושגה? שבע, האם היו מספיק משחקים או אביזרים, שהיה צריך אותם לצורך השילוב הזוגי? או שהיו דברים שהיו חסרים בזמן השילוב וכדאי לקנות אותם לפעם הבאה? שמונה, האם הילד שהגיע לשחק עם הילד שעל הספקטרום מתאים לשילוב הזוגי? או שאולי כדאי לחפש ילד אחר לשילוב הזה? ולמה? כי לכל ילד יש תחומי עניין שמעניינים אותו, ולפעמים מגיע לשילוב ילד רגיל שתחומי העניין שלו ממש לא מתאימים לילד שאיתו אנחנו עובדים. הוא למשל מאוד אוהב משחקים במרחב כמו כדורגל, או תופסת  אבל הילד עם האוטיזם שאיתו אנחנו עובדים מעדיף לשחק ליד שולחן. במצב שכזה, נקודת הפתיחה של השילוב הזוגי כבר תהיה בעייתית, כי בשביל ששילוב זוגי יצליח צריך איזושהי קרקע שתתאים לשניהם. משחק ששניהם אוהבים. נושא משותף שמעניין אותם. ואם הדברים האלו לא קיימים, אז עדיף למצוא לשילוב הזוגי ילד אחר, שתחומי העניין שלו יהיו מקבילים או לפחות דומים לאלו של הילד עם האוטיזם. 

 

תמונה של ענבר בן ארי

ענבר בן ארי

מנתחת התנהגות מוסמכת מטעם הבורד העולמי, שעוסקת בתחום האוטיזם והעיכוב ההתפתחותי מעל ל-18 שנים. ענבר היא מומחית בהנחייה של תוכניות התערבות ביתיות בגישת ה-ABA לילדים על הרצף האוטיסטי ובהנחייה של תוכניות שילוב לילדים על הספקטרום במסגרות הרגילות.

סדנאות אונליין

וובינרים מוקלטים

סרטונים חינמיים:

רוצים לקבל מאיתנו עידכונים?

לקבלת מידע על שיעורים, קורסים והרצאות קרובות

 מלאו את הפרטים שלכם כאן.

כניסה לאתר

הרשמה לאתר

דילוג לתוכן