האם תוכנית ביתית בשעות אחה”צ יכולה לקדם ילדים עם אוטיזם שמשולבים במסגרות רגילות?
האם כדאי לעשות תוכנית ביתית בשעות אחר הצהריים לילדים עם אוטיזם בתפקוד גבוה, שמשולבים בגן או בבית ספר רגיל? התשובה היא שכן. ולמה? כי במסגרות הרגילות לא תמיד אפשר לעבוד באופן ממוקד על קשיים ספציפיים, שרואים אצל הילד בזמן השילוב. אם אנחנו רוצים לשפר מיומנויות מסויימות אצל ילדים על הרצף, נצטרך גם לעבוד איתם באופן ממוקד יותר בבית.
הנה דוגמא מהשטח: אם המשלבת של הילד בבית הספר, דיווחה להורים שבזמן השילוב היא שמה לב, שלילד מאוד קשה להפסיד כשהוא משחק עם שאר הילדים, והוא מגיב בבכי וצעקות כשהוא לא מנצח, שאלו הן כמובן התנהגויות, שיכולות לפגוע בשילוב שלו מהבחינה החברתית, ניתן יהיה לעבוד על: “מיומנות של איפוק בזמן הפסד” בתוכנית ביתית בשעות אחר הצהריים, בסביבה בטוחה, שקטה ובאופן ממוקד ויעיל.
בשטח, או אם תרצו “בזמן אמת” לא תמיד אפשר ללמד את כל מה שרוצים. לפעמים, צריך להתאמן עם הילדים בנפרד על מיומנויות מסויימות שחסרות להם, ורק אחרי שהם למדו אותן, או במקביל ללמידה הזו, יהיה אפשר לתת להם להתנסות בהן בסביבה הטבעית.
סיכום: תוכנית ביתית בשעות אחר הצהריים יכולה לשדרג ולמנף תוכנית שילוב של ילד עם אוטיזם בתפקוד גבוה, שמשולב במסגרת רגילה כמו גן או בית ספר והיא מומלצת מאוד. ברור, שהמטרות שתהיינה בתוכנית שכזו, תתבססנה על הקשיים, שנצפו בזמן השילוב. במקרה שכזה, תוכנית ביתית תיתן בהחלט “גב” ו”דחיפה” לתוכנית השילוב, שמתקיימת בשעות הבוקר.