התחברות/הרשמה לאתר

שילוב זוגי – חברות לאורך זמן, “סוגי ילדים” ומטרות נוספות

אהבתם? שתפו...

שילוב זוגי בין ילד עם אוטיזם בתפקוד גבוה לילד בהתפתחות תקינה מכוון למצב שבו הילד שעל הספקטרום יידע להתנהל ולשחק עם ילד רגיל (ורצוי על פני תקופת זמן ממושכת). בנוסף, חשיפה של הילד עם האוטיזם לכמה שיותר “סוגים” של ילדים עם תיווך מקצועי של משלב מיומן תסייע לילד שעל הספקטרום להכיר טוב יותר את החברה האנושית ותיתן לו כלים חברתיים ואסטרטגיות נכונות ל”איך להתנהל בחברה באופן נכון”. בסרטון נתייחס בהרחבה לנושאים אלו ונציג מטרות עבודה נוספות, שיכולות להיות חלק מתוכנית העבודה של ילדים על הרצף בתפקוד הגבוה.

שילוב זוגי בין ילד עם אוטיזם בתפקוד גבוה לילד בהתפתחות תקינה מכוון למצב שבו הילד שעל הספקטרום יידע להתנהל ולשחק עם ילד רגיל ורצוי על פני תקופת זמן ממושכת. זאת אומרת לפתח אצל הילד עם האוטיזם את היכולת ליצור חברות קרובה ומשותפת לאורך זמן, יחד עם ילד נוסף שהוא לא מהמשפחה שלו. בדיוק כמו שקורה אצל ילדים בהתפתחות תקינה. גם אצלם, חברות שמגיעה בסוף לחברות משמעותית מתחילה ב”משחק זוגי טבעי” שנוצר בין ילדים תוך כדי שהייה משותפת בגן, בבית, בבית ספר, בפארק וכו’….

אז מצד אחד, אנחנו שואפים בשילוב הזוגי ללמד את הילד עם האוטיזם לדעת לשחק במשותף עם ילד אחר וליצור איתו קשר משמעותי וקבוע לאורך זמן, אבל לשילוב הזוגי ישנן עוד מטרות. לדוגמא, בשילוב הזוגי ניתן לחשוף את הילד שעל הספקטרום לכל מיני סוגים של ילדים. צריך לזכור שגם העולם שלנו מלא בסוגים שונים של אנשים, ובגלל שהילד עם האוטיזם חי בעולם שלנו, כדאי גם כן לחשוף אותו לסוגים שונים של ילדים. הרי מכל אחד מהם הוא יוכל ללמוד משהו. כדאי לחשוף אותו לילדים השקטים, הביישנים, וגם למנהיגים שבהם. מומלץ שהוא יחווה שילוב זוגי עם ילדים בעלי ביטחון עצמי גבוה, וגם נמוך, כדאי גם שהוא יכיר את הילדים המכילים והסובלניים יותר, וגם את אלו שלא ממש אוהבים לשבת על הכסא ומעדיפים לרוץ ולשחק במרחב. בקיצור, חשיפה לכמה שיותר סוגים של ילדים עם תיווך מקצועי של משלב מיומן תסייע לילד שעל הספקטרום להכיר טוב יותר את החברה האנושית ותיתן לו כלים חברתיים ואסטרטגיות נכונות ל”איך להתנהל בחברה באופן נכון”. חשוב לציין, שאם אנחנו רק בתחילת השילוב הזוגי, עדיף כמובן להתחיל לשלב את הילד עם האוטיזם עם ילדים שהוא הכי ייתרם מהם ושתהיה לו איתם את החוויה הרגשית הטובה ביותר שיכולה להיות. זה מאוד חשוב להתחלה. בהמשך, אחרי שהוא כבר רכש מיומנויות חברתיות רבות ואיכותיות, כדאי גם לחשוף אותו לעוד סוגים של ילדים, כפי שכבר ציינו קודם.

לפני שנסיים, הנה עוד מספר דוגמאות למטרות, שניתן לעבוד עליהן בזמן השילוב הזוגי: למשל: איך אני מתמודד עם מצב, שהילד האחר משתלט לי על המשחקים? באיזו דרך כדאי לי להגיב לו, כך שמצד אחד אני יעמוד על שלי, ומצד שני, אני לא אעליב אותו או אפגע בו בצורה כזו, שהוא לא ירצה לבוא אלי יותר? איך אני יכול ליצור משחק משותף עם ילד שקט וביישן שלא יוזם מצידו שום פנייה אליי? איך אני יכול להשתלב עם ילד שאוהב כל הזמן רק משחקים מוטוריים כמו משחק בכדור, קפיצות על טרמפולינה וכ’ו? מה אני יכול להגיד לילד שכל הזמן מתעקש לקבוע בשבילי במה משחקים? ואיך אני מתמודד עם ילד שכל הזמן מציק לי? ועוד דוגמא איך אני יכול לגייס את הילד השני לטובתי? למשל, אם אני לא מבין משהו שהמורה אמרה בכיתה, אני יכול לפנות אליו, שיסביר לי על מה היא דיברה ולא רק למשלבת שנמצאת איתי בכיתה…כמובן – שהדוגמאות בנושא הזה – לא נגמרות….  

לסיכום שילוב זוגי קורה המון בתוכניות התערבות ביתיות בגישה ההתנהגותית  כשהמשפחה של הילד המיוחד מזמינה אליו חבר הביתה בזמן שהתרפיסטית שלו נמצאת ומתווכת ביניהם, או כשהילד עם האוטיזם הולך יחד איתה – לחבר. בנוסף, שילוב זוגי קורה גם בגנים ובבתי ספר, כשהמשלבת לוקחת את הילד עם האוטיזם יחד עם ילד נוסף בהתפתחות תקינה לחדר צדדי ונפרד, שבו הם משחקים זה עם זה או מבצעים איזושהי משימה משותפת, שאותה הם קיבלו מהמורה. כמובן, שבזמן השילוב הזה, עובדים עם הילד על מטרות ספציפיות שנבחרו עבורו על פי צרכיו האישיים.

ענבר בן ארי

ענבר בן ארי

מנתחת התנהגות מוסמכת מטעם הבורד העולמי, שעוסקת בתחום האוטיזם והעיכוב ההתפתחותי מעל ל-18 שנים. ענבר היא מומחית בהנחייה של תוכניות התערבות ביתיות בגישת ה-ABA לילדים על הרצף האוטיסטי ובהנחייה של תוכניות שילוב לילדים על הספקטרום במסגרות הרגילות.

סדנאות אונליין

וובינרים מוקלטים

סרטונים חינמיים:

רוצים לקבל מאיתנו עידכונים?

לקבלת מידע על שיעורים, קורסים והרצאות קרובות

 מלאו את הפרטים שלכם כאן.

כניסה לאתר

הרשמה לאתר

דילוג לתוכן