כשעובדים עם ילדים על הספקטרום האוטיסטי, ישנה חשיבות רבה להקדיש חלק מזמן זה – לעבודה על משחק. בסרטון הקודם דיברנו על כך שמשחק מעודד סקרנות וחווית שליטה. בסרטון הנוכחי, נדבר על היתרון שיש למשחק בכל הקשור לעיבוד חוויות ונלמד מדוע עיבוד זה, הוא כלי יעיל שרצוי מאוד להשתמש בו בעבודה עם ילדים על הרצף. צפייה נעימה!
למה כל כך חשוב להקדיש זמן למשחק כשעובדים עם ילדים על הספקטרום האוטיסטי? דיברנו בסרטון הקודם על כך, שמשחק מעודד סקרנות ושסקרנות היא המנוע למוטיבציה וללמידה. דיברנו גם על תחושת השליטה שזה נותן לילדים על הספקטרום (כמו אגב לכולנו…). אבל ישנן סיבות נוספות לחשיבות המשחק בחיינו בכלל ובחיי הילדים על הספקטרום בפרט. אלו עוד סיבות? למשל, שמשחק מאפשר לעבד חוויות. לדוגמא, אם נלך לבקר בגן ילדים, נראה שאחד המשחקים הנפוצים שם, זה משחק ב”משפחה”, אתם יודעים המשחק של: אבא, אמא, ילד, תינוק וכו’… במשחק הזה הילד יכול לעבד חוויות, שעולות מהמציאות האמיתית של החיים שלו. כי גם במציאות של הילד יש אבא, אמא, אח וכו’, ואם לדוגמא, במציאות של הילד אבא מגיע כל יום ממש מאוחר וזה דבר שמאוד מפריע לו, אז במשחק ה”משפחה” הזה, הילד יכול להביע את הקושי שלו, לעבד אותו וגם לתת לו פתרון. לדוגמא נוכל לראות ילד שבמשחק ה”משפחה” ייקח את תפקיד הילד במשחק, ויבטא באופן מילולי את מה שמציק לו בחיים האמיתיים תוך כדי המשחק עצמו. למשל, הוא יכול לומר: “אוף אבא, אתה עוד פעם מגיע מאוחר…מתי תגיע מוקדם יותר לשחק איתי?” וכ’ו… זמן המשחק, הוא גם זמן טוב לעבד את החוויה ולתת לה פתרון אפשרי. למשל, בזמן הזה הילד יכול להגיד: “היום אני יגיד לאבא שזה לא בסדר שהוא מגיע כל כך מאוחר הביתה” או לחילופין להציע פתרון אחר שיכול לעזור לו: “נראה לי שהיום אני אזמין חבר”… כמובן שתיווך נכון של מבוגר במשחק יכול לסייע בעיבוד נכון של החוויה, אבל המשחק עצמו מספק את הפלטפורמה של עיבוד החוויה הזו. או במילים אחרות, המשחק הוא כמו אדמה אם תרצו, שבה אנחנו יכולים “לשתול” פרשנות אחרת, חיובית יותר למציאות, שמשתקפת לפעמים באופן חד צדדי מהעיניים של הילד. כשעובדים עם ילדים על הספקטרום בתפקוד הגבוה, משתמשים הרבה מאוד במשחק בתוך העבודה. למשל, אפשר לעבד איתם סיטואציות חברתיות שלא היו ברורות להם עד הסוף בזמן אמת… לדוגמא, אם ילד אחר דרך שלא בכוונה על הילד שעל הספקטרום בזמן שהם היו בחצר, אז במשחק עם בובות אפשר להציג את אותה הסיטואציה לילד עם האוטיזם ולעבד את מה שקרה בזמן רגוע, שקט עם הפרשנות האמיתית לחוויה הזו: “קורה לפעמים שנפגעים ממישהו שלא בכוונה”. זו אגב גם דרך לאפשר לילד שעל הספקטרום לראות את עצמו מהצד כשהוא מנתח סיטואציה חברתית כזו או אחרת והיא מומלצת מאוד.