תוכניות ביתיות בגישת ה-ABA אמורות להתחיל בדרך מסודרת ומקצועית. בסרטון הנוכחי נסקור את השלבים הראשונים שצריכים להיעשות במהלך תוכנית התערבות שכזו… שאר השלבים, ייסקרו בסרטון הבא :-). צפייה נעימה!
סדר השלבים בביצוע תוכנית התערבות ביתית בגישת ה-ABA
חלק א’
אחרי שמשפחה מקבלת אבחון, שהילד שלה נמצא על הספקטרום האוטיסטי ומחליטה לעשות לו תוכנית התערבות ביתית בגישת ה-ABA, עולות המון שאלות לגבי הביצוע שלה: כמו למשל, איך מתחילים? מי צריך לעבוד עם הילד? כמה שעות צריך לעבוד איתו? ועוד הרבה מאוד שאלות אחרות…
בסרטון הנוכחי נתייחס לסדר השלבים, שמאפיין את התוכניות הביתיות: השלב הראשון בביצוע של תוכנית התערבות ביתית הוא גיוס מנתח התנהגות מתאים. מישהו מומלץ, עם ניסיון, שהמשפחה יכולה לסמוך עליו שיבנה את התוכנית המתאימה ביותר לילד שלה וינהל אותה באופן הכי מקצועי שיש. ברגע שהמשפחה מצאה מנתח התנהגות שכזה, הוא קודם כל אוסף נתונים על הילד. ולמה? כי בשביל שהוא יוכל לבנות לילד תוכנית יעילה ואפקטיבית, שתתייחס למה שהילד הזה צריך, כדאי מאוד שמנתח ההתנהגות יכיר אותו היטב ויבין, מי זה הילד הזה? מהן היכולות שלו? במה הוא מתקשה? איך סדר היום שלו נראה? ועוד…
איסוף הנתונים מתבצע בדרך כלל על ידי קריאת האבחון של הילד בצורה מעמיקה, תצפיות, ראיון הורים, שיחות עם אנשי מקצוע נוספים שעבדו או עובדים עם הילד כמו למשל: קלינאית תקשורת, מרפאה בעיסוק, גננת, מורה וכו’.
לאחר איסוף הנתונים מנתח ההתנהגות מציג בפני ההורים את מטרות העבודה, שלדעתו כדאי יהיה להתחיל איתן. ההורים כמובן יכולים להסכים או שלא להסכים איתו. כך או כך, חשוב להדגיש, שמי שמחליט בסופו של דבר על מה יעבדו עם הילד – הם ההורים שלו בלבד. כמובן שכדאי להורים להבין למה מנתח ההתנהגות בחר דווקא את המטרות שהוא הציג בפניהם, ולא להתבייש לשאול אותו שאלות בנושא.
במקביל לכל מה שדיברנו עד עכשיו, מנתח ההתנהגות יחד עם ההורים צריכים לגייס צוות של מטפלים, שאמור יהיה בסופו של דבר לעבוד עם הילד וליישם הלכה למעשה את התוכנית. חשוב לומר, שתוכנית עם כמות שעות גדולה יותר מאפשרת עבודה על יותר מטרות וההפך.