התחברות/הרשמה לאתר

חשיבות המשחק בעבודה עם ילדים על הרצף האוטיסטי: ביטוי לצרכים שונים, פריקת תסכולים ותחרות

אהבתם? שתפו...

בסרטון שלפניכם (סרטון רביעי בסדרה), נדבר על החשיבות שיש למשחק בעבודה עם ילדים על הרצף האוטיסטי בכל מה שקשור לצרכים שונים, פריקת תסכולים ותחרות שהם חלק בלתי נפרד ממשחקים בכלל – ומהחיים בפרט. צפייה נעימה!

משחק הוא מיומנות התפתחותית חשובה מאוד כפי שכבר ציינו בסרטונים הקודמים. המשחק מכיל בתוכו הנאה, הדדיות, קשר עם האחר, הבנה שיש כאן עוד אדם חוץ ממני, שבו אני צריך להתחשב. כל הדברים הללו הם חיוניים להתפתחות של ילדים בכלל ולילדים על הספקטרום האוטיסטי בפרט. ולמה? כי לילדים על הרצף ישנם קשיים בהבנה החברתית ולא משנה באיזו רמת תפקוד הם. לכן, כשעובדים עם ילדים על הספקטרום, חובה להקדיש זמן מהעבודה איתם למשחק, שיתאים לרמתם ולגילם ודרך המשחק לפתח את ההנאה עם הסובבים אותם ואת הקשר עם האחר. 

דבר נוסף: משחק יכול להוות ביטוי לצרכים שונים שמגיעים מעולמו של הילד. למשל, אם ילד על הספקטרום משחק במשחק תפקידים כלשהו איתנו, יש לו את האפשרות לדבר בתוך המשחק ולספר על צורך שיש לו. לדוגמא, עבדנו פעם עם ילד ששולב בבית ספר רגיל ממש בהתחלה, ובמשחק התפקידים ששיחקנו איתו הוא פתאום אמר: “אף אחד לא רוצה לשחק איתי”. וכך, בזכות אותה אמירה, שקרתה באופן ספונטני במשחק, יכולנו לקבל הצצה לעולם הפנימי שלו, ולתת לו מענה רגשי ומידי לתחושות הלא נעימות שהיו לו. כמובן שבמקביל עבדנו איתו על מיומנויות חברתיות, שעדיין היו חסרות לו במשחק עם ילדים. 

משחק גם מאפשר פריקת רגשות ותסכולים, כי בתוך משחק מותר גם להשתולל, לצעוק, ולעשות דברים, שבחיי היום יום שלנו לא תמיד אפשרי לעשות אותם. חשוב לומר שהפורקן הזה מפנה אחר כך מקום ללמידה, להקשבה ולעיבוד של דברים. 

משחק גם מאפשר ומעודד תחרותיות – כמובן במשחקים שיש בהם ניצחון והפסד, ואלו הם דברים שקורים בחיים כל הזמן, לכן, כדאי לחשוף ולאמן את הילדים על הספקטרום האוטיסטי למציאות של ניצחון והפסד בתוך משחק, שהוא בסופו של דבר מהנה, כייפי ונגיש. 

חשיבות המשחק בעבודה עם ילדים על הרצף האוטיסטי: ביטוי לצרכים שונים, פריקת תסכולים ותחרות
ענבר בן ארי

ענבר בן ארי

מנתחת התנהגות מוסמכת מטעם הבורד העולמי, שעוסקת בתחום האוטיזם והעיכוב ההתפתחותי מעל ל-18 שנים. ענבר היא מומחית בהנחייה של תוכניות התערבות ביתיות בגישת ה-ABA לילדים על הרצף האוטיסטי ובהנחייה של תוכניות שילוב לילדים על הספקטרום במסגרות הרגילות.

סדנאות אונליין

וובינרים מוקלטים

סרטונים חינמיים:

רוצים לקבל מאיתנו עידכונים?

לקבלת מידע על שיעורים, קורסים והרצאות קרובות

 מלאו את הפרטים שלכם כאן.

כניסה לאתר

הרשמה לאתר

דילוג לתוכן