התחברות/הרשמה לאתר

למה לשלב ילדים עם אוטיזם במסגרות חינוך רגילות

אהבתם? שתפו...

שילוב של ילדים עם אוטיזם בתפקוד הגבוה במסגרות חינוך רגילות, טומן בחובו יתרונות רבים וגם חסרונות. בסרטון הנוכחי, נתמקד ביתרונות שיש לשילוב שכזה, ונסביר איך הילדים שעל הרצף יכולים להיתרם משילוב במסגרות חינוך רגילות וגם איך הילדים שבמסגרת יכולים אף הם – לקבל ממנו לא מעט. צפייה נעימה! 

למה כדאי לשלב ילדים עם אוטיזם במסגרות חינוך רגילות? הרי הם ילדים מיוחדים לא? אז קודם כל, צריך לדעת שהספקטרום האוטיסטי הוא רחב מאוד והילדים שונים אחד מהשני ברמות התפקוד שלהם. ישנם ילדים בתפקוד נמוך, בינוני גבוה…וזה נכון, שלא כולם יכולים להיות משולבים במערכות החינוך הרגילות, אבל למה בכל זאת את חלקם הגדול כן מחליטים לשלב? אז זה קורה מכמה סיבות. קודם כל, קיימת מגמה, שהולכת וגדלה במדינות רבות בעולם לשלב ילדים עם אוטיזם בגנים ובבתי ספר רגילים. ה”אני מאמין” שעומד מאחורי זה, זה שבסופו של דבר הילדים או המתבגרים עם האוטיזם חיים בעולם שלנו. וככל שהם ייחשפו לעולם הזה עם כל המורכבות שבו מוקדם יותר, כך יהיה להם קל יותר להתנהל בו בהמשך. ילדים עם אוטיזם לא חיים על איזה כוכב רחוק. הם כאן, איתנו. וכדאי שיכירו אותנו ואת ההתנהלות שלנו, כמה שיותר טוב. 

הסיבה השנייה היא  ששילוב במסגרות חינוך רגילות חושף את הילדים עם האוטיזם להתנהגויות רגילות ותקינות דבר שיכול בהחלט לשפר את הכישורים השפתיים, התקשורתיים והחברתיים שלהם. ברגע שילד רואה ושומע איך מדברים נכון ואיך מתנהגים נכון, יש לו סיכוי גדול יותר ללמוד מזה ולהפיק מכך תועלת. סיבה שלישית היא כי שילוב, בסביבה טבעית ו”רגילה” מקדם את הילדים עם האוטיזם לחיים עצמאיים יותר כי רק בסביבה רגילה קיימים האתגרים האמיתיים של החיים, שאיתם הילד על הספקטרום צריך להתמודד. ואלו אתגרים, שלא תמיד קיימים במסגרות המיוחדות, מעצם היותן מיוחדות ומותאמות יותר לצרכים של ילדים מיוחדים. 

סיבה נוספת ללמה לשלב ילד עם אוטיזם במסגרת חינוך רגילה, היא כי במסגרת כזו, מצפים ממנו ליותר. לדוגמא, כשילד עם אוטיזם משולב בבית ספר רגיל, מצופה ממנו לשבת בכיתה כמו כולם ולהקשיב למורה בזמן שהיא מדברת, אבל אם הוא היה בבית ספר לחינוך מיוחד, רף הציפייה ממנו היה נמוך יותר באופן טבעי. הרי הוא ילד מיוחד, וזו כיתה מיוחדת, אז זה לא סוף העולם שמדי פעם הוא קם ומסתובב… זאת אומרת שבמסגרת מיוחדת ישנה סבירות גבוהה שפחות יתעקשו איתו על התנהגויות מקובלות יותר, שקיימות בחברה הרגילה – כמו למשל: “לשבת על כסא בבית ספר לאורך זמן”. 

חשוב גם לציין, שלא רק ילדים על הספקטרום נתרמים משילוב במסגרת רגילה, אלא שגם המסגרת הרגילה מרוויחה מזה. איך? עצם זה שבכיתה רגילה יש ילד מיוחד, תגרום לשאר התלמידים שאיתו, למורים שלו ובכלל לכל מי שנמצא סביבו בבית הספר, להתנהל איתו באופן סובלני, מתחשב ומכיל יותר. וחברה שלומדת להכיל את השונה ולקבל אותו ואת השונות שלו באופן טבעי זוהי חברה שהיא טובה יותר בכל המובנים.

שילוב זה הליך מורכב, מעניין ומרתק שנתרמים ממנו גם הילדים המשולבים וגם המסגרות הרגילות שאליהם הם מגיעים. אבל בשביל ששילוב כזה אכן יצליח, חשוב לעשות אותו בהדרגה, ברגישות ובמקצועיות רבה מצידם של כל הנוגעים בדבר. ונקודה חשובה אחרונה: לשילוב, יש הרבה יתרונות. עם זאת, שילוב הוא לא חף מחסרונות ואם רואים שמבחינה רגשית וחברתית השילוב  לא עושה טוב לילד, גם אם הוא בתפקוד גבוה, כדאי יהיה לשקול גם אופציות אחרות.

למה לשלב ילדים עם אוטיזם במסגרות חינוך רגילות
ענבר בן ארי

ענבר בן ארי

מנתחת התנהגות מוסמכת מטעם הבורד העולמי, שעוסקת בתחום האוטיזם והעיכוב ההתפתחותי מעל ל-18 שנים. ענבר היא מומחית בהנחייה של תוכניות התערבות ביתיות בגישת ה-ABA לילדים על הרצף האוטיסטי ובהנחייה של תוכניות שילוב לילדים על הספקטרום במסגרות הרגילות.

סדנאות אונליין

וובינרים מוקלטים

סרטונים חינמיים:

רוצים לקבל מאיתנו עידכונים?

לקבלת מידע על שיעורים, קורסים והרצאות קרובות

 מלאו את הפרטים שלכם כאן.

כניסה לאתר

הרשמה לאתר

דילוג לתוכן